Technické produkty jako stavební kameny vaší komerční nabídky

Technické produkty jako stavební kameny vaší komerční nabídky

Ve většině firem je obvyklé, že pokud business přijde s návrhem na nový produkt, na jeho realizaci se spustí nový IT projekt. Business zadavatel připraví přesné zadání. To se poté zanalyzuje, zadá se všemi souvislostmi do IT týmu, IT podle něj produkt vytvoří, otestuje a dodá.

Jenže

  • Celé to trvalo několik týdnů nebo dokonce měsíců — a trh už je často zase jinde
  • Celé to stálo tolik, kolik v dnešní době stojí IT, tedy „hodně“ — a často se pak ani nevyplatí drobné věci řešit, protože investice se nevrátí
  • Co když se mezitím trochu změnila potřeba? — bude změnový požadavek, nové odhady a pravděpodobně posun termínu
  • Co když mezi businessem, který ví, co potřebuje, a IT, testery a dalšími potřebnými rolemi bylo tolik prostředníků, že se zadání po cestě zkreslilo? Všichni jsme někdy hráli tichou poštu a známe to.

Tohle vše platí i tehdy, pokud ten nový produkt je vlastně jen podesáté totéž, co firma nabídla už mnohokrát. Jen s jinými parametry, pro jinou cílovou skupinu, s jinými podmínkami.

Ale proč to i podesáté musí někdo vytvářet celé znovu?

Přesně tohle je to, co řeší tématika technických, obchodních a marketingových produktů. To „stále stejné“ totiž často opravdu s pomocí IT stačí vytvořit jen jednou a tvorbu nových variant pak už nechat v rukách businessu. Rychle, levně a bez prostředníků.

Jak to funguje ?

Máte mnoho produktů, které se v základu podobají a liší se v detailech? Zamyslete se nad tím, co mají z business pohledu společné. To společné je tzv. obchodní produkt, který představuje schopnost vaší firmy prodávat právě produkty tohoto typu. Mívá jasnou sadu parametrů, a ke každému jasnou sadu pravidel, která nelze překročit, aby vaše firma takový obchod akceptovala nebo byla schopna dodat. Tato pravidla obchodních produktů bývají obvykle výrazně širší než to, co nabízíte svým klientům, jde spíš o omezení systémů.

To, co nabízíte koncovým klientům, jsou marketingové produkty. Vycházejí z vašeho obchodního produktu a obvykle nějak zužují jeho široké možnosti, například vymezením užší cílové skupiny, nastavením menších možností pro slevu nebo omezeným obdobím, ve kterém budou nabízeny klientům.

Dodat takový produkt většinou znamená sadu nastavení v několika různých systémech. A právě ty kousky informací v jednotlivých systémech, které dohromady tvoří obchodní produkt, se označují jako technické produkty.

Co to znamená prakticky?

Pokud IT jednou připraví sadu obchodních produktů a připraví proces jejich prodeje, jejich varianty si už pak business může vytvářet sám, kdykoliv a jakkoliv potřebuje. Kudy do toho?

Prvním krokem je zamyslet se, jaké obchodní produkty vlastně ve firmě máte. Dejte dohromady jejich vlastnosti a nepřekročitelná pravidla, a nezapomeňte se na to dívat z business pohledu, nikoliv technicky.

Hotovo? Zamyslete se tedy dál, co musíte v jakém systému nastavit a zajistit, aby tento obchodní produkt byl dodán zákazníkovi. Získali jste seznam jeho technických produktů a logiku procesu objednání.

Vyberte nástroj, který vám seznam těchto produktů a proces objednání umožní automatizovat a integrujte jej. Toto sice musí vyřešit IT, ale pouze jednou.

A teď to hlavní: Máte připravenou stavebnici obchodních produktů a jejich pravidel. Z nich si již business může vytvářet libovolné marketingové nabídky, může experimentovat s nastavením, zkusit více variant, stáhnout ty, které se neosvědčí, a mnoho dalšího. Vše za cenu několika kliknutí a pár hodin času jednoho produktového manažera.

Co se může pokazit?

Bohužel celá řada věcí. Jde o zásah do naprostého středu vašeho podnikání, a je to zásah podstatný. Je velmi vhodné takovou změnu provést postupně, po menších krocích, a ideálně mít v týmu někoho, kdo správně identifikuje jednotlivé typy produktů a jejich model. Pokud takové zkušenosti nemáte, neváhejte se obrátit na nás, rádi vám poradíme jak s produktovým modelem, tak architekturou a organizací takového projektu.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

PIM, díl 6: Reálné příklady použití a jejich řešení

PIM, díl 5: A proč zrovna “chytrý” produktový katalog?

PIM, díl 4: Produktový katalog v telekomunikacích, energetice a výrobě