Není balíček jako balíček
Doba se změnila. Klient nepřichází proto, že chce koupit produkt. Klient má nějakou potřebu a vy na ni reagujete tím, že se ji snažíte co nejpřesněji pochopit a poté nabídnout to, co by ji co nejpřesněji řešilo. Kolik lidí, tolik různých variant nejpřesnějšího řešení.
Proč je to potřeba?
Nemusí jít jen o potřebu klienta, může to být i vaše potřeba vytěžit z kontaktu s klientem maximum. Stejně jako když si v restauraci objednáte jídlo a číšník nabídne ještě salát nebo dezert. A přesně ví, ve který moment to má udělat (samozřejmě až potom, co nadiktujete celou objednávku, on ji pro jistotu zopakuje a vy si to v hlavě odškrtnete).
Jaké máte nástroje pro “co nejpřesnější“ nebo “co nejvýnosnější“ nabídku? Je jich celá řada a využít můžete i kombinace všech
- Segmentace
- Personalizace
- Tvorbu balíčků
O prvních dvou si povíme někdy jindy. Dnes se zaměříme na třetí možnost.
Výhodou balíčků je, že se správným nástrojem jsou levné a dají se vytvářet rychle. Co je drahé je příprava komponent, ze kterých se dají stavět, ale to je něco, co vyřešíte jednou. Z těchto stavebních kamenů pak můžete snadno tvořit jejich libovolné kombinace, s vlastním komerčním názvem, chováním, parametry i pravidly. Můžou vznikat i zanikat podle aktuální potřeby trhu, s minimálními náklady a velkou přesností.
Máte-li svůj katalog stavebních kamenů připraven, je potřeba si rozmyslet, jak má balíček fungovat. Typicky jsou to tyto otázky:
- Pro koho je určen? Segmentace
- Od kdy do kdy má být v nabídce? Kampaně
- Z jakých produktů se skládá?
- Jsou tyto položky povinné, nebo se zákazník může rozhodnout, zda si je v balíčku objedná? Podle toho pak mluvíme o
FIXNÍM BALÍČKU
Prodejný pouze jako celek, má vlastní komerční název a všechna ostatní nastavení typická pro produkt, cena obvykle bývá nastavena na úrovni celého balíčku.
FLEXI BALÍČKU
Většinou kombinace hlavního a doplňkových produktů. Mívá vlastní komerční název a všechna ostatní nastavení typická pro produkt, ale cena se dopočítává podle toho, jaké volitelné položky si klient vybere.
CROSS-SELL BALÍČKU
Nejde o balíček v pravém slova smyslu, protože takto seskupené produkty nemají vlastní komerční název a další produktová nastavení. Jde spíše o pravidlo, většinou cenové, které platí pro skupinu produktů, pokud si je klient koupí nebo je využívá současně.
- Jaké kombinace s produkty mimo balíček jsou povolené nebo zakázané?
- Jak se určí cena balíčku a jeho položek?
- Jak se rozpočte výnos a náklad balíčku a jeho položek? Toto je velmi těžké téma, neboť v praxi často každý produkt řeší jiný tým nebo dokonce společnost. Komu pak má jít do reportů jaké procento?
- Jak se bude balíček chovat v době, kdy ho klient bude využívat? Může zrušit jednotlivé položky? Nebo balíček vždy musí mít jako celek?
- Co se stane, pokud někdo stáhne z prodeje některý z produktů v balíčku? Má balíček dále zůstat v nabídkce?
Otázek je celá řada a na většinu z nich existují odpovědi. Pokud byste si s nimi nevěděli rady sami, ozvěte se nám. Rádi vám poradíme.