Digitální pasy výrobků a PIM systém: Cesta k udržitelnému rozvoji

V roce 2023 zavedla Evropská komise Digitální pasy výrobků (zkratkou DPP), jako důležitý prvek pro sledování životního cyklu výrobku – od jeho původu až po dopad na životní prostředí. Cílem DPP je tak zlepšit transparentnost a udržitelnost dodavatelských řetězců. To pomůže spotřebitelům rozhodovat se s ohledem na životní prostředí.

V dnešním článku se zaměříme právě na DPP. Zavedení DPP bude ale zahrnovat výzvy, jako je správa velkého množství údajů a dat nebo integrace nových technologií. Proto prozkoumáme, jakou roli bude hrát při implementaci PIM (Product Information Management) systém.  

Digitální pas výrobku je podrobný digitální záznam, který sleduje klíčové informace o produktu v průběhu celého jeho životního cyklu. Funguje jako virtuální pas a poskytuje přehled o původu výrobku, materiálech, výrobních procesech, dopadu na životní prostředí a likvidaci. Jinými slovy, sleduje klíčové údaje o výrobku od začátku až do konce. Tyto informace jsou důležité pro spotřebitele, podniky i regulační orgány, které stále více upřednostňují udržitelnost a transparentnost. 

Údaje uložené v DPP se můžou lišit v závislosti na konkrétním produktu. Nejčastěji budou zahrnovat: 

  • Původ produktu: Údaje o tom, kde byl výrobek vyroben a odkud pochází jeho suroviny.
  • Použité materiály: Rozpis všech materiálů a součástek, včetně jejich dopadu na životní prostředí.
  • Údaje o životním cyklu: Informace o fázích výroby, distribuce, používání a likvidace výrobku.
  • Vliv na životní prostředí: Údaje o uhlíkové stopě výrobku, využití zdrojů a způsobech likvidace.

DPP budou obvykle přístupné prostřednictvím digitálních technologií, jako např:

  • QR kódy: Spotřebitelé je naskenují a okamžitě získají informace o výrobku.
  • NFC (Near Field Communication): Umožňují přenos dat prostřednictvím komunikace na krátkou vzdálenost.
  • RFID (radiofrekvenční identifikace): Používá se ke sledování výrobků a bezdrátovému přístupu k datům.
  • Transparentnost výrobků: DPP budou poskytovat jasný a podrobný přehled o životním cyklu výrobku a pomáhat tak spotřebitelům při jejich výběru.
  • Udržitelná volba spotřebitelů: DPP zdůrazňují dopady na životní prostředí a podporují tak nákup udržitelných výrobků.
  • Dosažení oběhového hospodářství: DPP hrají klíčovou roli při podpoře recyklace a opětovného použití – klíčových prvků cirkulární ekonomiky.

Zavedení DPP ovlivní různé skupiny, podívejme se na jednoduchou případovou studii na příkladu textilního průmyslu:

Oděvní značka vyrobí bundy a využije DPP ke shromáždění údajů, jako jsou materiály, místo výroby a dopad na životní prostředí. Tyto údaje můžou být uložené také například v jejich PIM systému.

Prodejce si tyto informace zobrazí online prostřednictvím QR kódu. Když ho zákazník naskenuje, může si zobrazit podrobnosti o udržitelnosti bundy a rozhodnout se o koupi.

Regulační orgány si pomocí údajů DPP snadno ověří, zda společnost dodržuje zákony o životním prostředí. Dodavatelé mezitím přispívají informacemi o výrobě látek, tím je zajištěna transparentnost a sledovatelnost celého životního cyklu výrobku.

Kromě textilního průmyslu budou do DPP zahrnuta i další odvětví:

Zavedení Digitálního pasu výrobků může být výzvou, hlavně z důvodu nutnosti spravovat velké množství dat o produktech. Veškerá data musejí být přitom vždy aktuální a konzistentní ve všech fázích životního cyklu výrobku. Nové technologie DPP budou zároveň vyžadovat modernizaci stávajících systémů ve společnostech. Překonání těchto výzev je pro úspěšné zavedení DPP zásadní. Zavádění DPP v EU je zatím v počátečních fázích, nicméně společnosti se už teď můžou připravovat na nadcházející změny. A právě tady přichází na řadu PIM systém! 

Produktové katalogy (PIM) budou hrát klíčovou roli při úspěšné implementaci digitálních pasů výrobků. PIM systém centralizuje a spravuje veškerá data o produktech, takže jsou ideální pro zpracovávání rozsáhlých a podrobných dat potřebných pro DPP. Tím, že PIM systém dokáže organizovat data v jediném zdroji pravdy, zajišťuje, že informace jsou přesné, konzistentní a snadno aktualizovatelné.

Centralizace dat

PIM systém, jako WisePorter, funguje jako centrum všech informací o produktech. Místo toho, aby byla data rozptýlena v různých odděleních nebo systémech, shromažďuje PIM systém vše na jednom místě. Tato centralizace je výhodná zejména pro digitální produktové pasy, protože zajišťuje snadnou dostupnost a konzistentní správu všech potřebných údajů o produktech.

Díky centralizaci těchto informací mohou společnosti rychle sestavovat a aktualizovat DPP. To snižuje čas a úsilí potřebné k udržování těchto pasů a pomáhá společnostem účinněji dodržovat předpisy o udržitelnosti.

Automatizace dat

Manuální správa údajů o výrobcích může být velkou úlohou, která často vyžaduje hodně času a úsilí. S PIM systémem je možné velkou část této práce automatizovat. Systém může například automaticky shromažďovat údaje o nových výrobcích dodavatelů, kontrolovat, jestli neobsahují chyby, rozšiřovat je o další informace a poté je distribuovat do potřebných kanálů.

Pro DPP to znamená, že informace jsou vždy správné a aktuální, což snižuje pravděpodobnost chyb. Automatizace vašemu týmu umožní zaměřit se na důležitější úkoly, jako je zlepšování produktů, místo aby trávili čas manuálním zadáváním dat.

Data o udržitelnosti produktu

Zákazníci se v dnešní době aktivně zajímají o životní prostředí, a to hlavně v souvislosti s produkty, které kupují. Správa údajů o udržitelnosti produktů může být poměrně složitá, protože DPP bude zahrnovat sledování informací, jako je uhlíková stopa, zdroje materiálů a možnosti recyklace.

PIM zajistí, aby byly zahrnuty všechny tyto relevantní informace. Tím splníte nejen požadavky předpisů, ale také umožníte zákazníkům, aby se mohli při nákupu rozhodovat více ekologicky.

Integrace systémů

Data o produktech neexistují ve vakuu; často jsou propojena s dalšími systémy ve společnosti, jako je ERP (Enterprise Resource Planning) a mnoha dalšími. WisePorter se s těmito systémy dokáže bezproblémově propojit. To znamená, že když aktualizujete údaje o výrobku pro DPP v jednom systému, automaticky se aktualizují ve všech ostatních připojených systémech. 

Sdílení dat

Přidání nových produktových dat do systému a jejich sdílení s ostatními může být časově náročné. PIM systém zjednodušuje způsob, jakým se k vám nová data dostanou – přidávání nových produktů nebo aktualizace stávajících je tak rychlejší a snazší.

Jakmile jsou data v systému, lze je snadno sdílet s kýmkoli, kdo je potřebuje, ať už jde o jiné oddělení ve vaší společnosti nebo externí partnery. Díky tomu jsou vaše digitální produktové pasy stále aktuální a všechny zúčastněné strany mají přístup k nejnovějším informacím.

Jste připraveni na novou éru transparentnosti produktů? Nečekejte, až vás nové předpisy zaskočí. Ukážeme vám, jak může PIM systém pomoci uspořádat data a vyhovět rostoucím požadavkům na digitální pasy produktů. WisePorter PIM systém vám pomůže udržet krok se změnami v dodavatelských řetězcích a zajistí tak důvěru u vašich zákazníků. 

Posuňte svůj business od operativy ke strategii a vyzkoušejte DEMO verzi zdarma!

Chci vyzkoušet WisePorter

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

WisePorter v1.3 Release Notes

Evoluce potřeb eCommerce firem: Od excelu k PIM systému

Digitální pasy výrobků a PIM systém: Cesta k udržitelnému rozvoji