Rozdíl mezi PIM a ERP systémy

“Proč potřebuju PIM, když mám všechny své produkty v ERP”? Otázka, díky které bychom už byli milionáři, pokud bychom za každou takovou dostali korunu 🙂 

V Čechách stále není používání PIM nástrojů tak běžné jako v zahraničí. Spousta lidí tápe a neví, jaké jsou hlavní rozdíly mezi těmito dvěma systémy. Pojďme se na to tedy podívat.

Rozdíl PIM a ERP systémy

ERP začaly vznikat už v raných devadesátkách, vyvinuly se ze staršího softwaru určeného pro výrobní podniky – MRP (Material requirements planning) a MRP II (Manufacturing Resource Planning). Zajímavost je, že tyto systémy mají české kořeny 🙂 Používaly se pro zajištění včasného dodání zdrojů ve výrobních podnicích. V dnešní terminologii bychom mluvili o řízení nákupu, skladů a dodávek. Postupem času byly do MRP integrovány další možnosti a moduly, aby dokázaly pokrýt potřeby většiny firem, ne jen těch výrobních. MRP se tedy změnilo na ERP (Enterprise Resource Planning). Zaměření těchto systémů se změnilo na finance, personalistiku, výrobu, logistiku, apod. Zkrátka vše, co společnost potřebuje, aby měla celofiremní pohled na to, co se v jednotlivých odděleních děje, a měla společnou databázi, která uchovává všechna firemní data.

To nás přivádí zpátky k otázce, proč potřebujeme PIM, když už máme ERP? Oba systémy koneckonců popisují naše produkty. Rozdíl je ale v tom, JAKÝM způsobem je popisují. ERP je primárně nástroj pro řízené výroby, a tak popisuje především technické parametry produktů. PIM je zase systém, který používá převážně obchod a marketing. Popisuje totiž, jak se mají produkty propagovat a prodávat. Zaměřují se hlavně na atraktivní popisky, marketingové texty, produktové obrázky a videa – tedy parametry produktů, které jsou zásadní pro jejich prodej. 

ERP umí ukládat produktové prodejní informace, obvykle jsou ale potřeba drobné úpravy – může to být přidání dalšího pole pro marketing a SEO texty a  možnost ukládat přílohy (obrázky a videa). Hodně ERP systémů už tyto funkcionality má, případně je možné si je nechat dovyvinout jako placené rozšíření. Ta pravá zábava ale začíná, když chcete začít prodávat tytéž produkty jinými způsoby. Tak třeba:

  • chcete prodávat ve vícero měnách a jazycích NEBO
  • chcete prodávat s jinými cenami na prodejnách a jinými na vašem e-shopu NEBO
  • máte jiné texty a obrázky pro váš e-shop a jiné pro mobilní aplikaci NEBO
  • chcete začít prodávat přes partnery, ale nechcete jim poskytnout všechny informace jako vašim vlastním prodejním kanálům

NEBO, jednoduše řečeno, potřebujete více než jeden prodejní kanál.

Narozdíl od PIM nejsou ERP primárně určeny k prodeji.

Jsou určené pro popis tvorby produktů, ne pro  jejich prodej. Pokud máte jeden prodejní kanál, můžete produktové informace jednoduše popsat v produktu samotném. Jakmile ale potřebujete prodejních kanálů více, neobejdete se bez PIM systému. 

Chcete se dozvědět víc o tom, jak může PIM systém pomoct i vašemu podnikání? Přečtěte si víc na našem blogu nebo se nám rovnou ozvěte.

Chci vyzkoušet WisePorter

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

WisePorter v1.1 Release Notes

Zánik nepřizpůsobivých firem aneb digitální transformace ve výrobě

WisePorter v1.0 Release Notes