Jak můžou e-shopy ušetřit? Prozradíme vám 3 tipy!

Česká e-commerce nevzkvétá. Covid skončil a zákazníci se ve velkém vrací do kamenných prodejen. Objem on-line nákupů je sice nesrovnatelný s časy před Covidem, ale po raketovém vzestupu předchozích dvou let přišla stagnace. A majitelé e-shopů se ptají: “Kde můžeme ušetřit?” 

V tomto textu se podíváme, kde může e-shop ušetřit použitím produktového katalogu (PIM systému). Protože různé PIM systémy mají různé vlastnosti a funkčnosti, budeme možné úspory zkoumat především z pohledu chytrého produktového katalogu WisePorter.

1. Automatizace

Základní vlastností produktového katalogu je, že automatizuje správu produktových informací (anglicky Product Information Management, čili PIM). To v různých podmínkách znamená různé věci, ale v podstatě vždycky to znamená, že produktoví manažeři tráví míň času přepisováním informací do systému nebo počítáním excelů a víc času jednáním s dodavateli a zákazníky nebo vymýšlením nových prodejních strategií.

Nejzářnejším příkladem využití WisePorter PIM pro úsporu práce lidí je automatické zpracování nabídek dodavatelů. Pokud produkty pro svou nabídku nakupujete od mnoha různých dodavatelů, budete od nich často dostávat aktualizace cen a různé akční nabídky. Ne každá nabídka je ale výhodná, takže si mezi nimi potřebujete vybírat. Obzvlášť v případě, kdy stejný produkt můžete nakoupit od mnoha dodavatelů a jejich nabídka se liší nejen cenou, ale také spolehlivostí dodavatele, náklady na dopravu, atd. V takovém případě není výjimkou, že e-shop zaměstnává několik lidí, kteří tráví celé dny porovnáváním nabídek dodavatelů a vybíráním nejvhodnější nabídky pro každý produkt. 

Naproti tomu můžeme postavit automatické zpracování nabídek v PIM systému. Nabídky od dodavatelů dorazí v produktovém streamu nebo třeba v Excelu. Automaticky jsou nahrány do systému, který celou rozsáhlou nabídku od dodavatele rozdělí na jednotlivé části a každou část připojí k patřičnému produktu. Díky tomu se u každého produktu sejde několik nabídek od jednotlivých dodavatelů. Na základě vámi zadaných pravidel potom PIM jednotlivé nabídky ohodnotí. Přitom bere v úvahu nejen nabídnutou cenu, ale třeba také množstevní (roční) slevy, reputaci zákazníka (vaše předchozí zkušenosti), dodací náklady a lhůty, nebo cokoliv jiného, co je pro vás při výběru správného dodavatele důležité. 

Výsledné nabídky PIM přehledně zobrazí – například seřazené podle rozdílu mezi cenou aktuální nabídky a cenou vašich skladových zásob. Do porovnávací ceny přitom už započítává i ostatní složky – slevy, reputaci, dopravu, atd. Obchodníci tak na první pohled vidí ty nejzajímavější nabídky, kterými se okamžitě můžou zabývat. U každého produktu přitom vidí i konkurenční nabídky a můžou si mezi nimi snadno vybírat. U e-shopu s mnoha dodavateli dokáže POM ušetřit několik pracovních úvazků každodenní mechanické práce.

2. Vratky

Druhým způsobem, jak PIM ušetří e-shopu náklady, je snížení počtu vratek. Důvodů pro vrácení zboží do e-shopu je hodně a když budete chvíli pátrat na internetu, narazíte na spoustu různých statistik. Celkem konzistentně se ale mezi pěti hlavními důvody objevují dva, které PIM umí řešit:

  1. Zákazník koupil nesprávné zboží,
  2. Dodané zboží neodpovídá popisu.

Problémy s popisem zboží jsou nejčastěji způsobeny dvěma primárními důvody. Za prvé, informace jsou často přejímány od jednoho dodavatele a pokud dodavatel dá chybné nebo nekompletní informace, stanou se součástí naší nabídky. Druhý důvod je ještě hloupější – hodně e-shopů udržuje produktové informace ve svém ERP systému, který je ale primárně stavěný na popisování produktů z pohledu výroby a nákupu, ne z pohledu prodeje a marketingu. Oba problémy lze řešit pomocí PIM systému, který může sdružovat produktové informace z mnoha zdrojů a nemá žádná omezení na rozsah a způsob jejich popisu. Díky tomu zákazník dostane detailní a přesný popis zboží a může si správně vybrat.

3. Cross-sell a Up-sell

Třetí úsporou, kterou vám PIM může přinést je zvýšení výtěžnosti každého zákazníka. Dovést zákazníka na váš e-shop vás stojí nemalé prostředky na reklamě, SEO atd. A když už k vám zákazník přijde, nechcete ho nechat odejít s jednu věcí. Chcete mu nabídnout další související produkty, které si může dokoupil. PIM vám umožní definovat nejrůznější typy vazeb mezi produkty a nabízet zákazníkovi k zakoupenému produktu nejrůznější doplňky a rozšíření. Můžete mu nabídnout vyšší (kvalitnější a dražší) řadu produktu, náplně, náhradní díly, periferie … cokoliv, co vás napadne. Navíc můžete snadno experimentovat s tím, které druhy vazeb pro který druh zboží fungují a které ne. K telefonu nabídnete sluchátka, ke knize voňavý čaj. PIM (narozdíl od většiny ERP) v tomto směru vaši fantazii nijak omezovat nebude. 

Konec covidového boomu e-commerce je skutečností, s tím nic neuděláme. Ale svět naštěstí nabízí nástroje, které nám pomůžou ušetřit a soustředit se na to podstatné. Tak ať se vám to v novém roce podaří!

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

WisePorter v1.1 Release Notes

Zánik nepřizpůsobivých firem aneb digitální transformace ve výrobě

WisePorter v1.0 Release Notes