Jak úspěšně nastartovat svůj růst a expandovat do zahraničí

Růst a expanze – to jsou v byznysu dva nejskloňovanější termíny. Posouvat se neustále dopředu a ještě k tomu rychle, to je sen většiny e-commerce firem. Aby ale s rychlým růstem nenastal rychlý pád, je potřeba se na na tyto aktivity pořádně připravit.

Efektivní správa produktových dat

Jednou z největších výzev a věcí, na které by měly být eshopy s růstovou ambicí připravení, je efektivní správa a kvalita produktových dat. Obzvlášť to platí pro ty společnosti, které chtějí prodávat své zboží přes více kanálů, vč. marketplaců nebo dalších systémů třetích stran. Spravovat totiž produktová data ručně v excelech už zkrátka v takových případech není možné. Přesto má spousta firem tým lidí, nebo zaměstnává brigádníky, kteří mají na starosti jen přepisování dat z excelu. Nejen, že tak vznikají zbytečné náklady a způsobuje to chyby v datech, ale hlavně to zabere hodiny a dny práce a aktuální nabídka se tak k zákazníkům dostane se značným zpožděním. 

Správa produktů v ERP

Firmy v určité fázi svého života používají pro správu produktů ERP systém a pokud daná společnost cílí jen na český trh a má jeden prodejní kanál, je to dostatečné vybavení. Mění se to právě v okamžiku, kdy chce firma expandovat, začíná řešit víc kanálů, víc měn, multijazyčnost atp. V tu chvíli, přestává ERP stačit, protože je zaměřené na produkt z pohledu nákupu, skladů a účetnictví. Většina z nich umožňuje u produktů spravovat jen základní nastavení pro prodej, jako jsou obrázky, prodejní texty a základní prodejní ceny. 

Ve chvíli, kdy expandující firma potřebuje s produkty pracovat komplexněji, logicky jde za dodavatelem svého ERP a chce, aby systém “ohnul” pro jejich potřeby. Často tak vznikne kočkopes, který “nějak” funguje, ale stále to není systém, který podpoří a zjednoduší práci s produktovým portfoliem.

PIM – Jasná datová základna o produktech

PIM - centrální zdroj pravdy o produktech
designed by freepik

Každý eshop, který to tedy myslí s expanzí a růstem vážně, by proto měl mít jeden nástroj, jehož hlavním úkolem je sloužit jako centrální zdroj pravdy o produktech a poskytovat prodejním kanálům konzistentní informace. Takový systém se nazývá PIM a pomůže s tím, aby si eshop mohl na jednom místě definovat logiku a nastavení produktů pro všechny prodejní kanály a řešit v něm produkty celou fázi životního cyklu. Umožňuje automatizované nahrávání dat o produktech od dodavatelů nebo z interních systémů, jako je například ERP nebo CRM a jejich následnou publikaci do prodejních kanálů (eshopy, marketplace,..). Díky tomu, že podporuje automatické importy a pravidla zpracování, dostane se produkt, jeho cena nebo skladová dostupnost na eshop v řádů minut.

Automatizace cenotvorby

Další výzva, které e-commerce hráči čelí, je cenotvorba. Ta bývá zpravidla časově náročná a složitá, ceny totiž ovlivňuje mnoho faktorů – od kolísání podmínek na trhu až po rostoucí konkurenci. 

PIM - automatizace cenotvorby
designed by freepik

Tradiční způsob cenotvorby stále stojí a padá na ručním přepočítávání cen v excelech. Pokud ale chce firma ve vysoce konkurenčním protředí obstát, musí mít správně stanovenou cenovou strategii a oblast cenotvorby také automatizovat. Rostoucí eshop s více prodejními kanály pravděpodobně bude chtít pro každý z nich, a možná i segmenty v něm, nastavit jinou cenu. Takové složité výpočty a přepočítávání cen ale v excelech, ERP, ani v administraci svého eshopu neuřídíte. S touto oblastí umí zase pomoct PIM, ty nejpokročilejší z nich dokonce dokáží automatizovat cenotvorbu od nákupu po prodej. 

PIM systém s podporou cenotvorby umožňuje automatizované nahrávání všech dat, které souvisí s cenou, přímo od vašich dodavatelů. K tomu pomůže vybrat nejvýhodnějšího dodavatele. Spočítá skutečné náklady od jednotlivých dodavatelů s ohledem na bonusy, objemové slevy nebo třeba náklady na dopravu a následně vypočítá ceny prodejní pro jednotlivé cenové hladiny, které jsou odvozené od vypočítané nákladové ceny. Dále vypočte a hlídá maržovosti a dokáže uživatele upozornit na hodnoty, které jsou mimo nastavené limity, například pokud marže klesne pod náklad. To všechno systém počítá automaticky bez zásahu uživatele nebo IT. 

Růst a expanze vyžaduje pečlivé přípravy a plánování. Je potřeba nastavit procesy a investovat do nástrojů, které vaší snahu dostat se za hranice ČR podpoří. Automatizace maximálního množství manuální práce a jasná a kvalitní pravda o produktech jsou jedním z kroků, které je potřeba před vstupem na zahraniční trh udělat, abyste se neutopili v provozních problémech. 

Chci vyzkoušet demo

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Řešení pro efektivní Listing Dodavatelů

Webinář: Lenka Michalská o Umělé Inteligenci & Automatizaci ve Správě Produktů 

WisePorter v1.1 Release Notes