PIM System – Jedno místo pravdy o produktech
Rychlost – v eCommerce zcela klíčová vlastnost, pokud chce firma zůstat konkurenceschopná. Může jít o rychlost doručení objednávek, zpracování reklamací, nebo reakce na další požadavky klientů. Nicméně naprosto zásadní je z našeho pohledu schopnost nabízet zákazníkům co nejrychleji nové produkty. Právě rychlost zalistování a přidání do nabídky napříč různými kanály je ale pro řadu společností pěkný oříšek.
Jak se tedy vypořádat s různými požadavky jednotlivých prodejních kanálů a pracným přepisováním dat? Odpovědí je PIM systém!
Výzvy při zalistování produktů
Jednou z největších výzev, které firmy čelí, je nutnost rychlého zalistování produktů, každé zpoždění může znamenat potenciální ztrátu zisků. To je ale komplexní proces a vyžaduje různé typy dat. Nejčastěji se jedná o:
- Kód a název produktu: Základní identifikátory každého produktu.
- Parametry popisující produkt: Informace jako rozměry, materiál, výkon a další specifikace, které jsou klíčové pro zákazníky při rozhodování o koupi.
- Údaje dané legislativou: Zahrnují země původu, celní kód a další regulační informace, které musí být splněny pro každý trh.
- Komerční texty a překlady: Kvalitní popisy, které zdůrazní přednosti produktu, včetně překladů pro zahraniční trhy.
- Obrázky produktu: Vizuální obsah.
- URL, SEO a klíčová slova: Nastavení, která zajistí, že produkt bude snadno vyhledatelný v organických výsledcích, což je zásadní pro zvýšení jeho viditelnosti a prodeje.
- Ceny, štítky a slevy: Správné nastavení cen a slev v souladu s legislativou, aby zákazníky neklamaly.
To je velké množství dat, které vyžaduje důkladnou správu. Produkt musí být mimo jiné co nejdříve dostupný zákazníkům, a to nejen na vlastním eShopu, ale i také na různých marketplaces (tj. online tržiště, která nabízejí produkty od různých prodejců a zajišťují přenos objednávek přímo k nim). Mezi taková patří Amazon, eBay, Kaufland, Allegro nebo tuzemských platformách, v Česku je to například Alza, Mall nebo Heureka. To vyžaduje další doplnění údajů dle parametrů a pravidel, které má každé tržiště nastavené individuálně.
Jednou z největších výzev je samotné získávání těchto informací, která se mohou výrazně lišit podle oboru. V ideálním případě dodavatelé sami poskytují prodejcům všechny potřebné údaje. Může ale nastat situace, kdy jsou prodejci nuceni dohledávat si tyto informace sami. To vyžaduje manuální a často velmi náročnou práci, protože musí informace shromažďovat z několika různých zdrojů, jako jsou třeba webové stránky, e-maily nebo dokumentace.
Další významnou výzvou je efektivní a rychlé propisování dat do všech relevantních kanálů. Zalistování se netýká pouze vlastních eShopů, produkty musí být často dostupné i na různých online tržištích. Tím ale povinnosti nekončí. Produkty je nutné zalistovat také do ERP systému, aby bylo možné provádět nákupy, řídit sklady či zajišťovat účetnictví. V některých případech jsou ERP systémy automaticky propojeny s eShopy, to umožňuje snadný a automatizovaný přenos údajů. Nicméně ERP nezasílají všechny údaje, výjimkou často bývají texty, obrázky, SEO či akční ceny, které se musí se opět manuálně doplňovat přímo do eShopů.
Manuální zalistování jednoho produktu může trvat až 15-30 minut, to se pak se násobí počtem systémů, které nejsou automaticky propojené. To je enormní množství času a neefektivní práce. Manuální práce také zvyšuje riziko chyb, které se mohou objevit při ručním přepisování informací!
Jak tyto výzvy tedy řešit?
WisePorter jako jednotný zdroj pravdy o produktech
Centralizované řešení
PIM systém představuje centralizované řešení, které zjednodušuje správu všech informací souvisejících s produkty. Propojuje veškerá data a informace tak, aby nabídl uživateli ucelený přehled, a to vše na jednom místě. Není tak potřeba pracně dohledávat informace z různých zdrojů, PIM systém konsoliduje přehled veškerých potřebných dat.
Automatizace
Automatizace je obecně klíčem k větší efektivitě. PIM systém dokáže automaticky propojit různé zdroje dat, jako jsou feedy dodavatelů a výrobců, jejich webové stránky, produktové listy, ERP systémy a další. Využitím PIM systému tak můžete zasílat data do všech prodejních kanálů a přizpůsobit různé údaje specificky pro každý kanál tam, kde je to žádoucí (např. SEO a URL), zatímco údaje, které se z principu shodují, zadáte pouze jednou. To eliminuje nadbytečnou práci a tím zvyšuje efektivitu.
Tvorba chybějících dat
Jak už bylo uvedeno výše, často se stává, že prodejci chybí od výrobců/dodavatelů potřebné informace, a to vede k pracnému a zdlouhavému manuálnímu dohledávání. Co tedy s tím? Produktový katalog nabízí řešení několik.
- AI: i PIM systémy dnes dokáží využít umělé inteligence a pomoci tak s generováním prodejních textů na základě poskytnutých informací. Zároveň dokáže asistovat při překladech do jiných jazyků.
- SEO a URL: využití pevně definovaných pravidel a šablon
- Kategorizace: PIM systém nabízí možnost tzv. mapovacích pravidel, tedy zařazení informací do různých stromů kategorií nejen pro vlastní weby, ale také pro marketplaces
Práce s obrázky
Obrázky jsou často nejpracnější částí práce s produkty. PIM systém dokáže automaticky obrázky od výrobců stáhnout, přiřadit je ke konkrétním produktům, upravit jejich velikost, rozlišení, typ a pořadí při zobrazení. Pokročilé AI techniky umožňují automatické úpravy, jako je oříznutí, vytvoření náhledů v malém rozlišení, odstranění pozadí nebo vodoznaku a označení klíčovými slovy pro snadnější vyhledatelnost.
Proč zvolit Produktový katalog?
Hlavními výhodami jsou:
- Rychlost: Nový produkt lze zalistovat a uvést do prodeje během několika minut.
- Větší efektivita: Díky automatizaci můžete se stejným počtem pracovníků spravovat až desetinásobně širší portfolio produktů
- Kvalita dat: Systém zároveň zajistí, že se chyby v datech nepublikují, dokud nebudou opravené.
- Jedno místo pravdy o produktech: Uživateli poskytuje kompletní přehled o produktu včetně například cen nebo skladovostí. Všechny systémy jsou propojované automaticky a pracují tak se stejnými daty.
Čelíte výzvám při zalistování produktů? WisePorter nabízí komplexní řešení pro správu produktů. Kontaktujte nás a získejte bezplatnou DEMO verzi!
Obrázky pro tento článek byly použity z https://storyset.com/